20 Юни 2022г.
След две години усилена работа, партньорството по проект Игри за толерантност (2020-1-BG01-KA201-079206) с гордост представя завършените продукти и постигнати резултати!
Основната цел на проекта, финансиран по програма Еразъм+ на Европейската Комисия, е да предостави на учителите от предучилищен и начален образователен етап знания и умения за използване на методологията на игрите и игровизацията в създаването и прилагането на игрови дейности за превенция и деескалация на тормоза и насилието в ранна детска възраст (4-10г.).
По време на подготвителния етап на проекта партньорството направи задълбочен анализ на статистическите данни, свързани с проблемите на тормоза и агресията сред децата и учениците в страните партньори, и стигна до няколко заключения, които вдъхновиха разработването и изпълнението на проекта "Игри за толерантност". Всички предварителни заключения бяха потвърдени и по време на първите дейности по изпълнението на проекта - анализ и идентифициране на нуждите на педагогическия персонал в страните партньори, по време на които партньорите събраха полезна обратна връзка и придобиха подробна представа за съществуващите подходи за борба с насилието, както и за нагласите относно използването на игри и игровизация в превенцията на тормоза сред децата.
Първо и най-важно, тормозът, насилието и агресията сред децата са широко разпространени и сериозни проблеми, които значително влияят върху психичното здраве, качеството на живот и академичните им постижения. За да могат тези проблеми да бъдат адекватно и ефективно адресирани, превантивните действия трябва да включват участници от всички нива на образованието - ученици, учители, възпитатели, родители, общност. Второ, във всички страни партньори съществуват различни политики, инициативи и дейности, насочени към намаляване и предотвратяване на тормоза и насилието в училище, но много от тях не дават желания ефект. Много често намирането на подходящ инструмент или метод за пряко прилагане отнема много време и е трудно за учителите. Друг недостатък на съществуващите политики и методи за борба с тормоза е, че те са насочени основно към жертвите, а не към агресорите и инициаторите на проблема. И накрая, но не на последно място, повечето от съществуващите подходи за борба с насилието са насочени към справяне с последствията от него, а не се фокусират върху превантивните мерки.
С оглед на горепосочените съображения и констатации, проектът "Игри за толерантност" беше планиран и изпълнен с цел да подпомогне и подкрепи вече съществуващите в страните партньори политики и инициативи за борба с тормоза, като предостави иновативни, атрактивни и най-важното - готови за използване решения, които ще подкрепят не само учителите и възпитателите, но и учениците и родителите.
Основната иновация, създадена от проекта, се крие в игровото обучение и методите за игровизация, които бяха приложени на няколко етапа. На първо място, за да се обучат педагогическите специалисти и родителите как да разглеждат темата за тормоза с децата, но също и как да обучават други учители по темата; на второ място, за да се даде възможност на децата да се справят и да разберат темата според своите нужди и способности. Използването на игрови елементи увеличи значително участието на целевите групи и направи трудната и чувствителна тема бързо и лесно достъпна, особено за такава специфична група като малките деца (4-10 години).
По време на изпълнението на проекта учителите и възпитателите бяха обучени по иновативен начин как да използват игровизацията и игрово-базираното обучение директно в клас при осъществяване на дейности за превенция на тормоза и агресията, което повиши тяхната информираност по темата, повиши мотивацията им да я прилагат в учебната си среда и на класа. Учителите разработиха различни материали, основани на игровите методи и така наречените "сериозни игри" или LARP (Life Action Role Play) за справяне със ситуации на тормоз. LARP (или „ролева игра на живо“) е симулация в реално време на конкретна ситуация, при която всеки участник получава роля и взаимодейства с останалите, следвайки прост план. Това е игрови метод, който дава възможност на участниците да придобият опит в реалния живот и по този начин оказва силно въздействие върху възприемането на ситуацията от тяхна страна. Участниците разкриват скритите мотивации на другите участници и наблюдават въздействието на своите действия и поведение върху другите. Това води до задълбочено разбиране на ролите, но също така ги запознава с общия модел, което може да бъде от решаващо значение за идентифициране на ситуацията и за съответна реакция. Опитът от реалния живот също така елиминира несигурността или страха от неизвестното, което може да се окаже много важно, когато става въпрос за чувствителен проблем като тормоза.
В рамките на проекта бяха разработени, тествани и разпространени три основни продукта:
1. Методика за разработване на образователни игри - за преподаватели и педагози, които имат желание да създават дейности, насочени към превенция и деескалация на насилието и биха искали да добият повече информация и опит в тази сфера.
2. Ръководство и тестови сценарии за игровите методологии за преподаватели - за родители, учители и възпитатели на ниво детска градина и начално училище, за да ги обучи и информира за иновативни начини за справяне с тормоза.
3. База данни с игри, дейности и ресурси за превенция на тормоза - ресурси, добри практики и иновативни инструменти, разработени от преподаватели, ефективно прилагани в практиката, пример за успешни начини за справяне с насилието и тормоза
Повече информация за проект „Игри за толерантност“, както и пълни версии на продуктите, можете да намерите тук.