15 Декември 2023г.
Ръководство “Зелена пътека” е изработено по проект “Зелена пътека” с номер 2022-1-FR01-KA210-ADU-000082386, Финансирано от Европейския съюз. Автори са ITJump Education (Франция), Иновативни Образователни Технологии (България) и Институт за културно наследство (България).
Ръководството има за цел да предостави конкретни препоръки за прилагане на енергийно ефективен подход в обучителната дейност и в образователните центрове завъзрастни. То е предназначено за преподаватели, учители, ръководители, административен персонал и ИТ специалисти в учебни центрове и всички заинтересовани страни, които искат да получат нови знания и да развият практически умения фокусирани върху енергийна ефективност при употребата на дигитални средства и техника.
Ръководство “Зелена пътека” е отговор на предизвикателствата породени от дигитализацията и цифровизацията и негативното им въздействие върху околната среда.
Ръководството е практическо и не претендира да е изчерпателно, като е изградено със споделени добри практики от над 300 обучители и от ръководители и административен персонал от над 60 учебни центрове от Франция и България. Съдържанието е разработено достъпно за широката публика, за да не ограничава неговото разбиране само от технически специалисти.
Структура на ръководството
- Учебна програма за преподаватели (Инструмент 1) – включва методология; цели; учебни модули;учебен план; резултати от ученето;оценка на резултатите от ученето;
- Учебно съдържание, разделено в три модула; общо 30 учебни часа,разделени в 9 урока; тест за самооценка; препоръчителна литература за самостоятелно учене; речник; използвана литература;
- 20 Добри практики;
- Стратегически план за обучителните центрове при интегриране на енергийно-ефективни подходи в учебния процес – примерен план (Инструмент 2).
Учебна програма
МОДУЛ 1. Умения за разработване на нови учебни програми приобучение на възрастни с фокус енергийна ефективност (ЕЕ).
УРОК 1. Европейско законодателствов областта на ЕЕ.
УРОК 2. Практически аспекти приразработване на учебнапрограма.
УРОК 3.Мотивация иангажираност.
МОДУЛ 2. Умения за допълване и подобряване на съществуващиобучителни програми за обучение на възрастни с фокус ЕЕ.
УРОК 1. Анализиране на учебнатапрограма.
УРОК 2.Разработване напрактически упражненияи задачи за ЕЕ.
УРОК 3. Как да подберемнадеждни източници наинформация за ЕЕ.
МОДУЛ 3. Прилагане на практически подходи за ЕЕ в процеса наобучение на възрастни.
УРОК 1. ЕЕ подходи в обучителнитепрограми за възрастни.
УРОК 2.Методи за оценка на ЕЕ.
УРОК 3. Използване нарезултатите от оценкатаза подобряване на ЕЕ.
Заключение
Ръководството “Зелена пътека в програмите за дигитално обучение“ предлага богата перспектива по отношение на добавена стойност и ползи за обучаемите, обучителите, центровете за обучение и административния капацитет на центровете за обучение на възрастни, с акцент върху европейското измерение.
Ръководството представлява възможност за дълбока трансформация, насърчавайки устойчивостта, иновациите и социалната отговорност в центровете за обучение, като същевременно ги позиционира като ключови в изграждането на екологично образователно бъдеще вЕвропа.
Обучаемите и обучителите развиват все по-голяма екологична осведоменост, като разбират въздействието на своите цифрови дейности върху околната среда. Това насърчава включването на всеки от тях с ангажимент за по-отговорно поведение.
Ръководството насърчава развитието на зелени умения сред учащите, обучителите и административния персонал на центровете за обучение. Чрез интегрирането на концепциите за енергийна ефективност в програмите за обучение, екологичните умения стават неразделна част от учебния процес.
Центровете за обучение, които интегрират принципите на ръководството, могат да се позиционират като лидери в образователната устойчивост.
Чрез възприемане на еко-отговорни практики, центровете за обучение могат да направят значителни спестявания от оперативниразходи, свързани с потреблението на енергия.
Пълното ръководство може да намерите тук: http://cheminvert.chinstitute.eu
Проект “Зелена пътека” 2022-1-FR01-KA210-ADU-000082386.
Финансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцялона техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейскиясъюз или на Европейската изпълнителна агенция за образование и култура (EACEA). За тях неноси отговорност нито Европейският съюз, нито EACEA.