09 Юни 2022г.
70% от купувачите биха избрали да закупят завършен имот пред имот „на зелено“
Съвместно проучване на финансовия портал MoitePari.bg и водещата фирма за кредитно посредничество – CreditLand, установи, че очакванията на потребителите сочат до 20%-ов ръст на инфлацията до края на 2022 г., с умерени темпове на покачване в следващите месеци. Този фактор е определен като мотиватор със средно до високо ниво на значимост във връзка с вземането на решение за закупуване на недвижимо имущество. Това е основна причина, поради която близо 70% от бъдещите купувачи, респонденти в изследването, са по-склонни да изберат покупката на завършен имот (с Акт 16) пред алтернативата за сделка със степен на завършеност до Акт 14, позната още като „имот на зелено“.
Проучването бе проведено в периода 18-23 май сред 539 респонденти на възраст 18-65+ години на територията на цялата страна. То си поставя за основна цел да установи нагласите, свързани с инфлационните очаквания на потребителите – доколко и как влияят те върху намеренията за покупка на недвижим имот, като начин за запазване покупателната способност на спестяванията. Вторична цел е изследването на склонността за покупка и типа предпочитан имот. Анализирана е обратната връзка от три ключови групи респонденти – закупилите незавършен имот, тези, на които им предстои покупка на завършен имот, и трети, които нямат намерения за скорошна покупка.
Потребителите, закупили имот „на зелено“ в последните две до три години, са 11% от всички респонденти. 47% от тях са се включили в покупката още на етап проект, 30% – преди да бъде завършен грубият строеж (Акт 14), а останалата част – след придобиване на Акт 14 (23%). Макар и в условията на предизвикателна обстановка, едва в 6% от случаите строителят е поискал индексация на цените, спрямо стойностите, уговорени в предварително сключения договор. „Това показва зрялост на играчите на пазара и избягване на случаите на ощетяване на клиентите. Все по-често ставаме свидетели на замразяване на проекти в строеж, за сметка на увеличение на цените“, сподели Деян Василев, изпълнителен директор на MoitePari.bg и CreditLand и член на Асоциацията на кредитните посредници в България (АКПБ). В потвърждение на думите му, проучването показва, че останалите корекции в първоначално договорените условия включват замразяване на проекта (4%), връщане на предплатените суми (2%) и комбинация от замразяване на проекта и индексация (2%). В случаите, в които покупката е реализирана с банков кредит, банката е поискала увеличение на лихвения процент, поради повишен риск от незавършване на проекта.
69% от анкетираните потребители, изразили желание да закупят завършен имот, биха избрали такъв, вече придобил Акт 16. Сред предпочитания тип имоти водещо място заема апартаментът (66%), а други 26% обмислят покупката на къща. Основната цел на покупката е задоволяването на жилищни нужди (54%). На второ място се нареждат онези, ръководени от инвестиционна цел (18%) и съхраняване на спестяванията, в резултат от нарастващата инфлация (13%). Средствата, предвидени за целта, са в границата до 200 000 лв. Близо 70% от анкетираните ще прибегнат до банково финансиране. Изборът на конкретна оферта и банкова институция, която да реализира този план ще се случи след сравнение на сайта www.MoitePari.bg (57%). По отношение на лихвите по жилищни кредити, анкетираните са категорични, че те ще нарастват плавно (61%). Едва 15% очакват те да се задържат на актуалните в момента нива. Успоредно с инфлацията, друг външен фактор, който влияе върху цените на имотите и банковите условия, е войната в Украйна. Според над половината респонденти (51%) тя ще доведе до покачване на стойностите в краткосрочен план.
Що се отнася до групата респонденти, които няма да закупуват имот, 16% споделят, че инвестират спестяванията на фондовите пазари, като алтернатива на вложението в недвижима собственост. Други 31% пък констатират невъзможност за спестяване на средства.
Проучването е поредната съвместна инициатива на MoitePari.bg и CreditLand, с която онлайн платформата и водещата компания кредитно консултиране утвърждават своето партньорство.
За MoitePari.bg
Интернет порталът MoitePari.bg е създаден през 2005 г. и вече повече от 15 години помага на потребителите да взимат информирани финансови решения за личните си финанси. Уникалното на сайта е, че събира на едно място най-актуалните условия за над 1000 банкови продукти, в това число ипотечни и потребителски кредити, кредитни и дебитни карти, депозити и разплащателни сметки, взаимни и пенсионни фондове и други. Порталът позволява на потребителите да търсят тези продукти по свои индивидуални параметри и да ги сравняват обективно. Така, посетителите могат да направят обективен избор и да спестят пари и време при използването на даден финансов продукт.
На MoitePari.bg могат също да бъдат открити и полезни финансови съвети и финансови хитринки, трупани през годините от финансовите им експерти, както и анализи на актуални финансови събития и банкови продукти.
За CreditLand
CreditLand е водеща компания за кредитно консултиране в България, създадена през 2006 година. Тя е дъщерна фирма на MoitePari.bg и е вписана като необвързан кредитен посредник в регистъра на Българска Народна Банка. Нейните консултанти оказват активно съдействие в процеса на избор на оферта и кандидатстване за кредит. Предоставят безплатна консултация и помощ за всички аспекти на финансирането – от избора на оферта през комуникацията с банките, оценителите на имота, нотариуси, до усвояването на кредита. Вече 15 години консултантите на CreditLand съдействат клиентите да получават по-добри оферти, от тези, които банките биха предложили директно. С повече от 10 000 доволни клиенти и над 600 млн. лева усвоени кредити със съдействието на Кредитланд