04 Май 2023г.
Доклад на AEG обобщава данни от три последователни години. Проучването, озаглавено The Truth About Laundry („Истината за прането“) показва, че 35 милиона домакинства на Стария континент са намалили температурата на прането у дома, което спестява близо 1 милион тона емисии въглероден диоксид.
Все повече европейци променят навиците си на пране – това води до спестяване на разходи за енергия и същевременно е в полза на околната среда. Това показват резултатите от най-дългото и най-мащабно проучване на потребителското поведение за навиците на пране в Европа. Инициативата е на водещия производител на домакински електроуреди AEG и обхваща данни за 2020, 2021 и 2022 г.
- 35 милиона европейски домакинства са преминали към пране на 30°C от 2020 г. насам; над 14 милиона от тях са напрaвили тази промяна през последните 12 месеца;
- Понижаването на градусите на пране до 30°C може да спести емисии, еквивалентни на повече от 952 000 тона CO2*;
44% от домакинствата днес перат дрехите си предимно на 30°C или на по-ниска температура, в сравнение с 35% преди три години; - Очакванията са до 2025 г. по-голямата част от Европа да пере на 30°C, ако тази тенденция продължи;
- 86% от всички домакинства са се опитали да намалят потреблението на енергия през последните 12 месеца, а над половината (56%) са променили конкретно начина, по който перат.
Настоящата енергийна криза ускорява промяната
Докато проучването показва, че навиците на потребителите са се изменили през последните няколко години в полза на природата, настоящата енергийна криза е основната причина за ускоряване на тези промени. Сред новите навици на потребителите в Европа е по-честото пране при пълно зареждане на пералнята (ръст с 43%), носене на дрехите повече пъти между две пранета (31% ръст), пране през нощта (29% ръст) и ползване на еко режим (30% ръст). Много от домакинствата правят тези промени за пръв път, регистрира проучването.
Потребителите се интересуват повече от всякога от количествата енергия, които уредите им консумират – 83% признават, че мислят активно за това, а за 58% енергийната ефективност на уредите ще бъде основен фактор за предстояща покупка.
„В заключенията на последния доклад на Междуправителствената група по изменението на климата (IPCC) се посочва, че прилагането на спешни действия в областта на климата може да съхрани планетата ни и да осигури подходящи условия за живеене на бъдещите поколения. Прозорецът за възможните действия обаче се затваря бързо“, коментира Сара Шейфър, вицепрезидент по устойчивостта за Европа, AEG. „Новото ни проучване с данни от последните три години показва, че потребителите променят поведението си в положителна посока. Това е един отличен знак в подкрепа на убеждeнието, че заедно можем да се справим с проблемите, свързани с изменението на климата“, отбелязва тя.
Пет стъпки за промяна
AEG препоръчва пет стъпки, които всеки може да предприеме, и които в комбинация оказват огромно позитивно влияние върху планетата:
- Перете на 30°C вместо на 40°C колкото е възможно по-често. 52% от потребителите в Европа все още перат основно на 40°C или на по-висока температура.
- Избирайте по-енергийно ефективни уреди. Те намаляват потреблението на енергия, което с времето се отразява положително на разходите на домакинствата и е по-щадящо за планетата.
- Пропуснете едно изпиране - вместо това освежете дрехите. 62% от европейците казват, че основната причина да перат дрехите си е „да премахнат миризмите“, а близо една четвърт от възрастните потребители (23%) споделят, че основната причина да перат дрехите си е, че обичат самото усещане да облекат скоро изпрана дреха. Новите технологии в пералните позволяват бързо освежаване на дрехите вместо цял цикъл на пране – потребителите могат да се възползват от опцията за освежаване на дрехите с пара, при което се добавя и свеж аромат. Използването на програма за освежаване чрез пара редуцира потреблението на вода, намалява намачкването и гънките по дрехите, а оттам и необходимостта от гладене.
- Възползвайте се максимално от потенциала на уредите си. Един лесен начин, по който потребителите могат да намалят разходите си и въздействието върху околната среда, е като се запознаят по-добре с настройките на своите уреди. 22% от потребителите признават, че никога не са чели инструкциите на своя уред, а средният брой програми, които хората използват, е 3. Това означава, че има много технологични постижения и възможности за оптимизация, от които не се възползват.
- Перете при пълно зареждане. 43% от европейците вече перат по-често при пълно зареждане поради съображения, свързани с разходите за енергия. Проверете дали пералнята ви е пълна преди изпиране – ако не е, изчакайте да се съберат повече дрехи и тогава я пуснете. Това е лесна стъпка, която може да намали използваните ресурси и разходите за едно домакинство, ако я превърнете в навик.
„Наблюдават се множество положителните промени, при тенденциите на европейските потребители към прането“, отбеляза Шейфър. „Милиони хора в цяла Европа правят малки промени, които обаче водят до големи разлики за едно по-устойчиво бъдеще за всички нас и за бъдещите поколения. Колкото повече хора го осъзнаят и предприемат действия в ежедневието си – дори и такива наглед малки и лесни стъпки, толкова повече шансове имаме да се погрижим за природата и за бъдещето си“, подчерта тя.
Уточнение
*Изчислението се основава на:
Общият брой домакинства, които са преминали на пране на 30°C от 40°C в Европа от 2020 г. насам, е 35 015 308 (т.е. 10% от 350 153 081, общият брой домакинства), умножен по годишно спестяване на CO2 до 27,2 кг на домакинство годишно, разделено на 1000, за да достигнем до 952 416 тона еквивалент на CO2, които вероятно ще бъдат спестени. Едно домакинство спестява еквивалент на СО2 до 27,2 kg на година от намаляване на температурата на пране от 40°C на 30°C – тази калкулация е базирана на намаляване на температурата на пране от цикъл Памук 40°C на цикъл Памук 30°C, като се използва перилен препарат на прах, пране при пълно зареждане от 8Kg на перална машина осигурява ~ 25% по-малко въздействие върху потенциала за глобално затопляне (GWP). В реално изражение това намалява CO2 еквивалента (CO2-eq) от 1436 Kg до 1164 Kg CO2 за десет години или до 27,2 Kg всяка година на домакинство (при условие, че едно домакинство има средно една пералня). Вижте тук за повече информация: Electrolux The Truth About Laundry 2021.
БЕЛЕЖКИ
Доклад The Truth About Laundry („Истината за прането“)
The Truth About Laundry е проучване, публикувано през 2023 г. Това е третото поредно проучване на водещата марка за уреди AEG. Всяка година компанията проучва отговорите на до 14 000 възрастни потребители в цяла Европа и анализира данни за 1,4 милиона реални цикъла на пране, събрани от уредите на AEG, свързани с приложението My AEG.
През 2020 г. AEG изнесе данни за поведението на потребителите при пране по време на пандемията от COVID-19 и публикува актуални научни изследвания, които извеждат на преден план спестяването на CO2-eq посредством намаляване на температурата на пране от 30°C на 40°C. През 2021 г. компанията продължи да наблюдава ключови тенденции при потребителското поведение и представи информация относно разбирането на потребителите за микропластмасата в дрехите и какво може да се направи, за да се намали изпускането им във водните ресурси на планетата.
Относно най-новото проучване
Резултатите от проучването се основават на количествени данни, събрани от 14 000 възрастни потребители от 14 европейски пазара. OnePoll, компания за проучване на пазара, управлява проучването в сътрудничество с AEG и нейните партньори. Проучването е проведено между 20 декември 2022 г. и 16 януари 2023 г. с данни, събрани от общото население в следните държави: Белгия, Дания, Финландия, Франция, Германия, Италия, Холандия, Норвегия, Полша, Португалия, Испания, Швеция, Швейцария и Обединеното кралство.
Данните са обработени за всяка държава, за да се осигури точно представяне по възраст, семейно положение, доход/социална класа, етническа принадлежност и регион. За статистика от 50% допустимата грешка при 1000 респонденти е ±3,1%. За по-малки или по-големи статистически извадки допустимата грешка ще намалее и ще се понижи до 1,9% за статистика от 10% или 90%. Това се основава на всички държави с 1000 респонденти на пазар. Този процент на възможна допустима грешка е изключително малък, което прави данните надеждни.
За AEG
Ние сме AEG. Тук сме, за да променим очакванията Ви от домакинските уреди. Ето защо искаме да предизвикаме границите на ежедневието Ви. От основаването ни в Берлин през 1883 г., никога не сме спирали да се развиваме. Вярваме в отговорните иновации, които ни отличават днес и помагат за изграждането на по-добро бъдеще.
AEG е част от Electrolux Group, водеща глобална компания за електроуреди, която се стреми да подобри качеството ни на живот вече повече от 100 години. Ние преоткриваме вкуса, грижата за тъканите и чистотата в дома за милиони хора, водени от стремежа ни към устойчивост чрез решенията и дейностите ни. Групата ни от водещи марки уреди, включително Electrolux и AEG, предоставя приблизително 60 милиона домакински продукта на повече от 120 пазара всяка година. През 2022 г. Electrolux Group има продажби от 13 милиарда евро и над 51 000 служители по целия свят. За повече информация посетете www.electroluxgroup.com