05 Декември 2011г.
Акценти:
- Българите оглавяват класацията на хората, които се гордеят със собствените си маниери при използване на мобилни устройства, като същевременно критикуват най-силно маниерите на сънародниците си, според резултатите от проучване по поръчка на Intel за етикета при ползване на мобилни устройства.
- Мнозинството от респондентите (61% за региона на Европа, Близкия Изток и Африка (ЕМЕА), 62% от българите) мислят, че трябва да има правила за поведението при употребата на мобилни устройства на публични места.
- Както в ЕМЕА, така и в България, ние се събуждаме, взимаме душ, пием кафе и проверяваме електронната си поща, или публикуваме първия си туийт дори преди да излезем от вкъщи.
- Масата на вечеря е идентифицирана като най-нежелателното място за използване на мобилни технологии – независимо дали става дума за смартфон, или лаптоп.
- В България 21% от мъжете биха се отказали от душ в продължение на една седмица, за да запазят мобилното си устройство (в сравнение с 10% от жените); 14% биха се отказали от партньора си, а 15% биха жертвали душовете за седмица в полза на мобилните технологии.
София, 5 декември 2011 г. – Нарушавате ли етикета? Не говорим за подбирането на правилните прибори за хранене, или да наречете някого с подходящата му титла, а за употребата на мобилни технологии сред обществото. Всички го правим – дали говорим твърде високо по мобилния си телефон, или обръщаме повече внимание на лаптопа си, отколкото на хората около нас.
Ново проучване за мобилния етикет , проведено по поръчка на Intel в България, показва, че липсва обективност, от което изглежда всички сме повлияни. Бързаме да критикуваме околните, но трудно се съгласяваме да се вгледаме в себе си. Българите оглавяват класацията за най-голямата „пропаст“ между това как хората възприемат себе си и другите около тях.
Повечето българи мислят, че проблемът с употребата на мобилни устройства е у другите, но не и в тяхното собствено поведение при използване на мобилно устройство. Българите се класират на първо място по дял на хората, които оценяват собствените си маниери като отлични или много добри с 69%, спрямо средната стойност от 50% при резултатите за ЕМЕА . Българите, които считат поведението на другите хора за неприятно, са 67%, спрямо средната стойност за ЕМЕА от 29%.
Душ – кафе - онлайн
В България, както и в страните от ЕМЕА, ние се събуждаме, взимаме душ, пием кафе и си проверяваме електронната поща, или пишем първия си туийт още преди да престъпим прага на дома си. Използването на мобилни устройства в България започва по време на сутрешното кафе (42%), докато в ЕМЕА две трети (67%) от анкетираните посочват, че проверяват мобилното си устройство преди да отидат на работа сутрин, като почти една четвърт (23%), споделят, че правят това дори преди да станат от леглото. Това е новата нормалност.
Интересен извод от проучването показва, че за българите най-малкият „дразнител“ – употребата на мобилно устройство в спалнята, се практикува от 46% от хората. А едно от първите три най-дразнещи прояви на лоши мобилни маниери – писането на съобщения в присъствието на други хора (например по време на среща, или вечеря с приятели), се практикува от 28%, включително 27% от тези, които казват че подобно поведение им е неприятно.
Всички виждаме привлекателността на това да си непрекъснато във връзка с жизнерадостната виртуална общност и винаги да си информиран и да спазваш темпото. Така че, прощаваме някои случаи на разсеяност, когато някой се блъсне в нас, защото е твърде ангажиран да пише SMSи (16% от жителите на ЕМЕА и 37% от българите считат това за обидно).
Емоционалната ни връзка с нашите мобилни устройства е толкова силна, че дори може да се нарече пристрастяване, като повече от половината респонденти в ЕМЕА са склонни да се откажат от шоколад и сладки за седем дни, отколкото да са без скъпоценното си устройство за една седмица. В България 21% от мъжете биха се отказали от душ за една седмица, за да запазят своето мобилно устойство (в сравнение с 10% от жените); 14% биха се отказали от партньора си, а 15% биха жертвали взимането на душ за една седмица, в полза на мобилните технологии.
Групата на най-младите българи от 16 до 29 години е най- склонна да замени душа с технологии (25% от тях в сравнение с 10% и 13% сред другите възрастови групи; Българите на възраст между 16 и 29 години и хората от 50 до 59 години биха се отказали от партньора си за седмица - 22% и съответно 20%, в сравнение с 10% от анкетираните 30 до 39-годишните и 4% от респондентите на възраст 40 - 49 години.
Внимавайте за маниерите си при използване на мобилни устройства
И все пак има граници за това доколко бихме могли да понесем по отношение на употребата на мобилни устройства, и има свещени области от етикета, които не сме склонни да нарушим.
Както гражданите на ЕМЕА, така и българите, посочват, че масата за вечеря е един такъв пример, който е идентифициран като най-нежелателното място за ползване на мобилни технологии, независимо дали става дума за смартфон, или за лаптоп. И мъжете и жените в България поставят масата за вечеря, и времето прекарано с приятели, сред най-неприемливите места някой да използва лаптопа си - 37% и съответно 31% от българските респонденти. Ползването на компютър в леглото, или по време на уикенда е, най-малко обидно. Въпреки това, фактът че в България 10% от мъжете си позволяват да използват мобилни устройства докато са на романтична среща, в сравнение със само 4% от жените, отново потвърждава различната природа на мъжа и жената.
Като цяло мнозинството (61% за ЕМЕА, 62% от българите) мислят, че трябва да има набор от правила за поведение, които да регулират нашата употреба на мобилни устройства на публични места.
Социалните медии, които „задвижват“ голяма част от трафика на нашите мобилни устройства, са до голяма степен включени в изискванията за мобилни маниери – благодарение на широк спектър от нарушения на етикета. Използването на чужд профил, за публикуване на виц, прекаленото споделяне на лична информация и таг-ването на неласкателни снимки на вашите приятели, са посочени като най-неприятните обиди, които хората причиняват, що се отнася до ЕМЕА. В България по отношение на етикета в социалните мрежи, всички действия, които по някакъв начин застрашават личното пространство и данни, или които могат да навредят на човека, срещу когото са предприети, се считат за неприемливи. Дъното на класацията заемат типовете поведение, произлизащи от най-важните предимства на онлайн средата – възможността да останеш анонимен, невидим, или да игнорираш нещо, с което не искаш да се занимаваш в конкретния момент.
От по-прагматична гледна точка, респондентите изказват своята загриженост за употребата на устройствата по начин, който може да създаде опасна ситуация – 67% от гражданите на ЕМЕА и 74% от българите посочват писането на съобщения по време на шофиране, или друго, което представлява объркване – 67% за ЕМЕА и 81% за България – разговорите на висок глас на публични места.
Женевиев Бел, Intel Fellow и Director of Interaction and Experience Research, Intel Labs, коментира: “Проучването показва, че докато използването на мобилни устройства сега е повсеместно в много държави, то като общества и култури не сме напълно установили как устройствата ще намерят удобно място в нашия живот. Когато гледаме данните от проучването, започваме да разбираме неудобствата – и в някои случаи объркването - около това как се използват мобилните устройства, става ясно, че ние сме все още в ранен стадий на разбиране на това как тези устройства и използването им намират място в нашия свят. Този вид обществени регулации, социални правила, етикет, обикновено се изграждат в продължение на много години – в продължение на поколения.“
Коментирайки резултатите от проучването Женевиев Бел каза: “В проучванията, които правим в Intel, наблюдаваме как хората си взаимодействат с мобилните устройства. Опитваме се да разберем каква роля играят тези взаимодействия в ежедневието и това навлиза в начините, по които разработваме нашите технологии. Да знаем какво дразни хората е също толкова важно, колкото да знаем какво ги вълнува – защото то оставя дългосрочни впечатления. Проучването Mobile Etiquette survey наистина показва, че мобилните устройства ще останат част от нашето ежедневие. Просто трябва да помним да внимаваме с мобилните си маниери.“
За Intel
Intel (NASDAQ: INTC) е световен лидер в компютърните иновации. Компанията проектира и изгражда основните технологии, които служат за база на компютърните устройства в света. Допълнителна информация за Intel е на разположение на newsroom.Intel.com and blogs.Intel.com.
Intel и логото на Intel са търговски марки на Intel Corporation в САЩ и други страни.
* Други имена и марки могат да бъдат собственост на други.