14 Ноември 2022г.
Според проучване на Kantar за разпознаваемостта и нагласите за покупки в рамките на кампанията сред градското население
72,7% от българите, живеещи в градските райони, възнамеряват да купят нещо на Black Friday, най-високият процент досега.
Сравнено с миналата година, предпочитанията на българите към онлайн пазаруването в кампанията се увеличават до 78,7% сред потенциалните купувачи сред запитаните.
Всеки четвърти потенциален клиент от запитаните (26,7% значителен ръст спрямо 2021 г.) планира да похарчи над 500 лв. на Black Friday
София, 14 ноември 2022 г. Разпознаваемостта на кампанията Black Friday на българския пазар поддържа високо ниво, достигайки почти цялото градско население в България (96,1%). Седем от десет българи от градското население възнамеряват да закупят поне един артикул по време на шопинг събитието, показва традиционното ежегодно проучване на Kantar Румъния* по темата, проведено в края на октомври тази година.
„Данните от проучването показват стабилна разпознаваемост на Black Friday и нарастваща тенденция за доверие в събитието, като в резултат на това се отчита и ръст в намерението за покупка, достигащ рекордни нива. Потенциалните потребители асоциират кампанията най-вече с онлайн събитие. Виждаме също, че тази година те са отделили по-висок бюджет за закупуване на желаните от тях продукти. Най-желаните продукти за Black Friday са: дрехи и обувки, козметика и малки домакински уреди“, коментира Андреа Попа, акаунт мениджър в Kantar Румъния, офисът на Kantar, който координира проучването.
Според проучването 72,7% от българите, живеещи в градски райони, на възраст между 18 и 55 години, възнамеряват да закупят поне един продукт на Black Friday – нарастваща тенденция спрямо 2021 г. (70,3%) и 2020 г. (68,5%). За хората, които са запознати с търговското събитие, желанието да се сдобият с нещо ново в рамките му е още по-силно сред българите на възраст 35-44 години (81,6%), както и при населението, живеещо в София (85,2%) и в големите градове (82,4%). Географски, североизточният регион на страната показва най-голямо желание за участие в кампанията (85,6%).
Също така, нивото на доверие в събитието (72,8%) продължава нарастващата еволюция от последните 3 години. Хората на възраст 25-34 години в големите градове и тези в Северозападния регион споделят по-голямо доверие в сравнение с общото градско население.
По отношение на средствата, които възнамеряват да изразходват, проучването показва увеличение при групите с висок планиран бюджет – 33,2% от анкетираните планират да похарчат до 200 лв., при 41,5% през 2021 г.; 36,3% възнамеряват да отделят бюджет между 200 и 500 лв., при 33% през предходната година; и 26,7% заявяват, че са отделили бюджет от над 500 лв. за закупуване на желаните продукти по време на Black Friday (20,7% през 2021 г.).
Приблизителният бюджет, планиран за Black Friday 2022 г., се е увеличил значително в сравнение с миналата година. Сега той е средно 499,25 лв., което е с 26% повече от регистрирания през 2021 г. (395,99 лв.).
Проучването показва и предпочитане на онлайн магазините по време на Black Friday: 78,7% от потенциалните купувачи възнамеряват да пазаруват от електронни магазини, което е още един значителен ръст спрямо 2021 г. (73,9%).
Какво възнамеряват да купят българите на Black Friday 2022 г. (според проценти споменавания):
- Дрехи и обувки
- Козметични продукти
- Малки домакински уреди (прахосмукачки, миксери, кухненски роботи и др.)
- Играчки
- Спорт (спортно оборудване, велосипеди, фитнес екипировка и др.)
- Мобилни телефони
- Хранителни продукти / Храни и напитки
- Дом и декор (мебели, декорации, осветителни тела и др.)
- Парфюми
- Телевизори
- Гуми, авточасти и автоаксесоари
- Хоби / Направи си сам (инструменти и електрически инструменти – бормашини, лентови триони)
- Обичайни детски продукти (памперси, храни, хигиенни продукти и продукти за грижа, дрехи, обувки и т.н.)
- Продукти за лична грижа (сешоари, самобръсначки, преси за коса, епилатори)
- Книги
- Уреди за отопление (климатици, бойлери и др.)
- Лаптопи
- Компоненти за компютър (харддискове, процесори, видеокарти, дънни платки)
- Храна и аксесоари за домашни любимци
eMAG Black Friday 2022 ще се проведе този петък, 18 ноември, започвайки след 7 ч. сутринта.
*Проучването е поръчано от eMAG и проведено по телефона между 20 и 31 октомври 2022 г. сред национално представителна градска извадка от 1008 респонденти на възраст между 18 и 55 години.
За Kantar Румъния
Kantar Румъния е част от Kantar, водеща световна компания за предоставяне на достоверна информация и консултантски услуги за брандове и комуникация. Kantar има задълбочено и уникално разбиране в своя сектор за това как хората мислят, чувстват и действат; присъства глобално и локално на повече от 90 пазара. Комбинирайки задълбочената експертиза на своите специалисти, знанията, базирани на трудни за съпоставяне информационни ресурси и стандарти с най-иновативните технологии и платформи за анализ на данни, Kantar помага на своите клиенти да разбират хората и ги вдъхновява да растат.