13 Ноември 2023г.
Според проучване на Kantar за разпознаваемостта и нагласите за покупки в рамките на кампанията сред градското население
Трима от четирима (75,3%) от българите, живеещи в градските райони, възнамеряват да купят нещо на Black Friday, най-високият процент досега.
Предпочитанията на българите за онлайн пазаруване в кампанията поддържат високи стойности, като 76% сред потенциалните купувачи сред анкетираните обмислят този канал.
Бюджетът, планиран за кампанията, е с над 100 лв. по-висок в сравнение с миналата година, а близо всеки трети потенциален клиент (33,1%, значително повече спрямо 2022 г.) планира да похарчи над 500 лв. на Black Friday.
София, 13 ноември 2023 г. Разпознаваемостта на кампанията Black Friday на българския пазар поддържа високо ниво, достигайки почти цялото градско население в България (96%). Трима от четирима българи от градското население възнамеряват да закупят поне един артикул по време на шопинг събитието, показва традиционното ежегодно проучване на Kantar* по темата, проведено в края на октомври тази година.
„Данните от проучването показват, че в България Black Friday не е просто търговска кампания, а доказателство за развиващите се навици за пазаруване, като хората не само разпознават и биха участвали в събитието, но и го планират за покупки от различни продуктови категории. Black Friday продължава да набира актуалност с по-високи отделени бюджети, разнообразна демографска база и силно онлайн присъствие. Най-желаните продукти за Black Friday са: дрехи и обувки, козметика и малки домакински уреди. Наред с други категории, аудио Hi-Fi устройствата регистрират значителен ръст, главно сред мъжете и жителите на малките градове“, коментира Андреа Попа, акаунт мениджър в Kantar Румъния, офисът на Kantar, който координира проучването.
Според проучването 75,3% от българите, живеещи в градски райони, на възраст между 18 и 55 години, възнамеряват да закупят поне един продукт по време на Black Friday, което е устойчива нарастваща тенденция спрямо 72,7% през 2022 г., 70,3% през 2021 г. и 68,5% през 2020 г. За тези, които са запознати с търговското събитие, желанието за покупка по повода е най-силно сред 35-44 годишните българи (84,8%), хората, живеещи в София (87,8%), и в големите градове (82,5%). Географски, намерението за пазаруване по време на кампанията бележи значителен ръст сред онлайн купувачите и жителите от югозападната част на страната, като онлайн купувачите, хората, живеещи в малки градове, и тези от Южен централен регион имат по-високо ниво на доверие към събитието тази година.
По отношение на бюджета, който възнамеряват да изразходват, проучването показва увеличение при групите с висок планиран бюджет – близо всеки трети потенциален клиент (33,1%, значително повече спрямо 2022 г.) планира да похарчи над 500 лв. на Black Friday. 27,2% от анкетираните планират да похарчат до 200 лв. при 33,2% през 2022 г.; 32,8% възнамеряват да отделят бюджет между 200 и 500 лв. при 36,3% предходната година; а хората, които споделят, че смятат да отделят над 1200 лв. за Black Friday, са двойно повече спрямо миналата година (10,7% срещу 5,2% през 2022 г.).
Приблизителният бюджет, планиран за Black Friday 2023 г., се е увеличил значително спрямо миналата година – с над 100 лв. Той вече е средно 613 лв., при 499 лв. през 2022 г.
След пандемията хората постепенно се връщат в традиционните магазини, но Black Friday продължава да се асоциира основно с онлайн събитие, като интернет е деклариран като канал за покупки по време на кампанията от над 76% от респондентите, които са запознати с търговската кампания.
Какво възнамеряват да купят българите на Black Friday 2023 г.
(подредба според процент на споменаване):
- Дрехи и обувки
- Козметични продукти
- Малки домакински уреди (прахосмукачки, миксери, кухненски роботи и др.)
- Парфюми
- Спорт (спортно оборудване, велосипеди, фитнес екипировка и др.)
- Дом и декор (мебели, декорации, осветителни тела и др.)
- Играчки
- Мобилни телефони
- Книги
- Гуми, авточасти и автоаксесоари
- Климатици, бойлери и уреди за отопление
- Хранителни продукти / Храни и напитки
- Обичайни детски продукти (памперси, храни, хигиенни продукти и продукти за грижа, дрехи, обувки и т.н.)
- Телевизори
- Аудио Hi-Fi
- Модни аксесоари (часовници, куфари, чанти и др.)
- Хоби / Направи си сам (инструменти и електрически инструменти – бормашини, лентови триони)
- Лаптопи
- Продукти за лична грижа (сешоари, самобръсначки, преси за коса, епилатори)
- Храна и аксесоари за домашни любимци
- Периферни устройства (клавиатура, мишка, високоговорители, слушалки и др.)
- Смарт устройства (различни от смартфони – смарт часовници, смарт уреди и джаджи за дома)
eMAG Black Friday 2023 ще се проведе този петък, 17 ноември, започвайки след 7 ч. сутринта.
*Проучването е поръчано от eMAG и проведено от Kantar чрез лични интервюта и попълване на въпросник на таблет между 16 и 26 октомври 2023 г. сред национално представителна градска извадка от 1025 респонденти на възраст между 18 и 55 години. Проучването в България е част от регионално проучване, проведено също в Румъния и Унгария.
За Kantar Румъния
Kantar Румъния е част от Kantar, водеща световна компания за предоставяне на достоверна информация и консултантски услуги за брандове и комуникация. Kantar присъства глобално и локално на повече от 90 пазара и има задълбочено и уникално разбиране в своя сектор за това как хората мислят, чувстват и действат. Комбинирайки задълбочената експертиза на своите специалисти, знанията, базирани на трудни за съпоставяне информационни ресурси и стандарти с иновативни технологии и платформи за анализ на данни, Kantar помага на своите клиенти да разбират хората и ги вдъхновява да се развиват.
За eMAG
Основана през 2001 г. в Румъния, eMAG е водеща платформа за онлайн търговия на дребно с дъщерни дружества в България и Унгария. В продължение на над 20 години компанията постоянно инвестира в услуги, базирани на технологии, които помагат на клиентите да спестят време и пари.
На платформата на eMAG в България се предлагат повече от 6 250 000 артикула от различни категории, включително смартфони, джаджи, телевизори, лаптопи, домакински уреди, продукти за бебета и играчки, стоки за дома и градината, за красота и лична грижа, за автомобила, мода и спорт; над 250 000 от продуктите на платформата се предлагат от eMAG и над 6 000 000 от над 9 000 Marketplace търговци. eMAG.bg е шопинг дестинация, предлагаща удобно пазаруване чрез възможност за доставка до различни точки за получаване (куриерски офиси, шоуруми, easybox), с множество опции за плащане (онлайн, потребителски кредит, наложен платеж) и удобно мобилно приложение. www.emag.bg