30 Април 2024г.
Проектът "Общества 3.0" по програма "Еразъм+" - Развитие на местни центрове за приобщаване на хора от кварталите в неравностойно социално-икономическо положение (номер на проекта: 2021-1-SE01-KA220-ADU-000035091), насърчаващ приобщаващи квартали чрез иновативни инициативи за обучение, с гордост обявява успешното приключване на пилотните дейности в Швеция, България, Италия и Гърция. Тези дейности имаха за цел да проверят ефикасността и приложимостта на втората учебна програма, разработена за MOOC курса, насочена към насърчаване на социалното приобщаване, гражданското участие и активното гражданство.
Учебната програма включва разнообразни теми, включително законодателен и исторически контекст на социалното приобщаване, гражданска активност и активно гражданство, перспективи за правата на човека в областта на социалното приобщаване и Програма 2030 и социалното приобщаване. В допълнение, предлага най-добри творчески практики и набор от практически упражнения, като се набляга на културата/изкуството и спортните дейности като средства за ангажиране на общността.
По време на пилотните дейности участниците се включиха в структурирани дискусии и практически упражнения, за оценяване на приложимостта и ефективността на учебната програма във всяка партньорска държава.
Основните поставени въпроси, включваха събиране на информация за приложението на учебната програма в ежедневната работа с представители на общността в квартали в неравностойно социално-икономическо положение. Участниците предоставиха обратна връзка относно значимостта и полезността на учебната програма в образованието за възрастни и за организациите на гражданското общество, като подчертаха най-полезните аспекти и областите за подобрение. Също така участниците споделиха своите виждания за ефективността на различните инструменти, методи и добри практики, включени в учебната програма, както и за нейната пригодност по отношение на качеството и количеството предоставена информация. Освен това участниците изразиха мнение относно използването на учебната програма като инструмент за самостоятелно обучение и дадоха предложения за подобрения, които да улеснят по-добре създаването на творчески квартали за социално включване, гражданско участие и активно гражданство.
ШВЕЦИЯ: пилотните дейности се осъществиха по различен начин в сравнение с предишните пилотни тествания по проекта. При тази пилотна дейност се съсредоточихме върху организацията Kontakten, която работи в нашата уязвима област, Gottsunda с богат опит в областта, като заяви, че материалите, които разработваме в проекта, са нещо, от което биха имали нужда и биха искали да използват в обучението на своите служители.
Пилотното тестване се проведе в две части. Първата част представляваше информационна сесия за проекта и общ преглед на разработените учебни материали, включително разработените упражнения. Използваните материали бяха преведени на шведски език за пълна прозрачност, като бяха използвани както английската, така и шведската версии. Втората част комбинира устна с писмена обратна връзка, изпратена по електронна поща.
Отзивите бяха еднакво положителни по отношение на това, което е разработено през последната година. Всички участници потвърдиха полезността на разработените материали и постигнатите до момента резултати.
БЪЛГАРИЯ: националното пилотно изпълнение на програмата за обучение "Креативни квартали за социално включване, гражданско участие и активна гражданска позиция" предостави ценни идеи и обратна връзка от участниците, като подчерта силните ѝ страни и разгледа нейното въздействие. Получената обратна връзка показва, че програмата е оценена високо заради нейната уместност, яснота и ефективност в предоставянето на участниците със знания и инструменти, необходими за насърчаване на социалното приобщаване и гражданското участие в техните общности. Основните силни страни на програмата включват изчерпателните теоретични елементи, които осигуряват солидна основа за разбиране на ключови понятия като права на човека, гражданска ангажираност и европейски инициативи, насърчаващи социалното приобщаване. Участниците оцениха яснотата на обясненията и интегрирането на визуални средства, които подобряват разбирането и ангажираността. Практическите дейности, съобразени с теоретичния контекст и обогатени със събрани добри практики, също бяха оценени високо заради ефективността им при генерирането на нови идеи и насърчаването на обучение за възрастни.
ГЪРЦИЯ: пилотирането се проведе виртуално, за да се съобрази с графика на всички заинтересовани страни. През април 2024 г. се проведоха две отделни сесии, по време на които бяха представени програмата за обучение "Креативни квартали за социално включване, гражданско участие и активно гражданство". От получените отзиви се констатира, че материалът е изчерпателен и добре организиран. Участниците внесоха своя опит и се получи ползотворна дискусия за социалната интеграция и приобщаването в квартали в неравностойно социално-икономическо положение. Беше подчертано, че обучения по приобщаване, като това, включено в тази програма за обучение, трябва да се предлагат както на опитни, така и на навлизащи в практиката възрастни обучители и служители.
ИТАЛИЯ: пилотната фаза на третия резултат от проекта се проведе в Палермо през първата половина на март 2024 г., като бяха проведени няколко сесии с различни организации на гражданското общество от местния контекст, на които Teatro alla Guilla представи структурата на програмата за обучение, която беше тествана, както и основните характеристики на проекта. Различните срещи и разнообразието от заинтересовани страни и обучаващи възрастни, към които бяха отправени въпроси, позволиха да се направи по-пълен и глобален анализ на резултатите от проекта. Участниците оцениха разработената програма от гледна точка на нейната приложимост в различните области, в които работят, като взеха предвид собствените си нужди и съответните крайни цели. Участниците имаха време да обсъдят разработените дейности и предприеха действия за тяхното осъществяване. Също така сравниха гледните си точки и проучиха възможности за сътрудничество между своите организации. Методът за събиране на обратна връзка беше хибриден, като съчетаваше информация, събрана от физически срещи, със записки "на живо", докато участниците тестваха инструмента и поддържаха устни дискусии. Това позволи на фасилитаторите да разчитат на обогатени отговори, в следствие на размисъл, а други - непланирани, но все пак много стойностни.
Пилотната дейност оказа положително въздействие върху обучителите на възрастни, които чрез новопридобитите знания ще могат да се справят по-ефективно със социалното приобщаване с различни подходи от областта на изкуствата и цифровите технологии, придобивайки капацитет да се занимават с обучение по по-гъвкав и отговарящ на нуждите начин в районите от социално-икономическо неравностойно положение. Професионалистите, придобили по-висока адаптивност и квалифицирани умения, ще повишат осведомеността за нарастващото сътрудничество чрез цифрови платформи за обучение, поставяйки общи цели за социално приобщаване, работещи с целевата група в районите от неравностойно положение. По този начин можем да потвърдим, че проектът "Общества 3.0" допринася за силно устойчиво сътрудничество за ангажираните организации на гражданското общество, основано на общо съдържание на платформата за обучение.