14 Октомври 2019г.
Години наред MBA програмите бяха критикувани за това, че се фокусират върху факти и теоретични познания, но не успяват да снабдят мениджърите с уменията, необходими за отговорно лидерство, с мисъл за ефектите от действията им. От есента на 2019 г. Лабораторията за лидерство на WU Executive Academy, която е специално разработена за Професионалната MBA програма, ще се занимава с тази тема. Участниците ще бъдат запознати със структуриран подход за това как пълноценно да използват MBA програмата за собствените си нужди, като същевременно размишляват върху това какви (положителни) ефекти техният лидерски подход може да окаже върху представянето на другите, особено извън индивидуалните кариерни цели. Това преживяване със сигурност ще бъде обогатяващо и ще вдъхне допълнително чувство за цел в живота.
Преподавател, който води лекция във вид на монолог в класната стая – този метод на преподаване остана в историята. Мозъкът се нуждае от повече стимули: учене чрез практика, влагане на емоции и неща, до които студентите могат да се докоснат. Поради тази причина, WU Executive Academy обедини усилия с Кристоф Миска, асистент професор в Института за международен бизнес и Милда Жилинскайте, старши изследовател в Центъра за компетентност за устойчивост, трансформация и отговорност към Виенския университет по икономика и бизнес (WU Vienna) и заедно разработиха Лабораторията за лидерство, която стартира през есента на 2019 г. Тази уникална концепция се занимава с темата за самоуправлението за мениджърите и ръководителите, като по време на MBA програмата им показва как да идентифицират най-важните знания и да ги използват в практиката по структуриран начин. Така MBA програмата насърчава не само личното развитие на участниците, но и това на тяхната организационна среда и обществото като цяло.
В допълнение към модулите от Бизнес ядрото на професионалната MBA програма (= общо управление), участниците осмислят и затвърждават знанията, придобити в области като финансова отчетност, маркетинг управление или анализ на данни и вземане на решения. В Лабораторията за лидерство те обмислят по-специално как те, като личности, могат да дадат своя принос в различните сфери на своя (професионален) живот чрез участието си в MBA програмата.
Печелите повече за себе си и другите
„При разработването на Лабораторията за лидерство се спряхме по-специално на въпроса как участниците да извлекат максимума от програмата, като едновременно консолидират своите индивидуални кариерни планове с по-широки цели, за да имат положително въздействие върху тяхната компания, мрежа или обществото като цяло“, казва Астрид Клайнханс-Роле, управляващ директор на WU Executive Academy. „Чрез нашата Лаборатория за лидерство, ние се стремим да постигнем истинска и устойчива промяна в стила на управление и начина на мислене.“
Какво включва въздействащото обучение? Студентите могат да учат или единствено с цел да се дипломират, или също, за да имат положително въздействие върху своята компания, личното си обкръжение и дори обществото като цяло. Въздействащото обучение предполага, че новопридобитите знания се прилагат в по-широк контекст. „Искаме да насърчим участниците да мислят отвъд аспектите на личното си развитие, като се запитат например: Какъв е ефектът от моето лидерство в моята мрежа? И как и с какво мога да допринеса за компанията или обществото, като ръководя по този начин? Какво мога да направя в моята сфера на влияние, за да се справя със социални проблеми като бедността или климатичните промени?”, обяснява Кристоф Миска.
Как работи Лабораторията за лидерство
Лабораторията за лидерство не цели предаването на експертни знания в традиционния смисъл, а има ясен фокус върху обмислянето, креативността и цялостната мисловна нагласа. „Лабораторията за лидерство е наистина уникална: това е предимно виртуален модул, обхващащ цялата първа година, т.е. Бизнес ядрото на програмата, състоящ се от различни онлайн задания за размисъл, наречени „интервенции““, обяснява Милда Жилинскайте. Различните дейности и задачи, в които се включват участниците чрез дигиталната платформа за обучение Moodle и извън лекционната зала, обхващат широк диапазон: от упражнения за самоанализ до творчески начини за прилагане на придобитите знания с помощта на фотография и графичен дизайн. Физически брифинг и личен обмен на опит са предвидени за началото и края на Бизнес ядрото. „Стремим се активно да предизвикваме участниците, така че те да погледнат отвъд границите на това, което вече знаят, и да бъдат мотивирани да извлекат максимална полза от своето обучение“, казва Милда Жилинскайте. В една от „интервенциите“ например, участниците се научават как да използват знанията, придобити в конкретен модул, за да потърсят решение на проблема с бедността, една от 17-те цели на ООН за устойчиво развитие, и да разработят план за действия, които биха имали реално влияние върху намаляването на бедността.
Основната цел на Лабораторията за лидерство е трайно да внедри придобитите знания по време на обучението: „Всеки път, когато научим нещо ново, сме склонни бързо да го забравим, ако не получим възможност да прехвърлим знанията в реалността, за да видим как нещата работят на практика. Освен това, MBA програмите са интензивни по отношение както на съдържанието, така и на времето. Ето защо Лабораторията за лидерство е създадена да предлага различни стимули през цялата година, които насърчават участниците да ангажират новите си умения по практически начин“, казва Кристоф Миска.
От когнитивно разбиране до прилагане на практика
Лабораторията за лидерство се основава на подхода на триизмерното обучение: участниците възприемат и осмислят съдържанието на когнитивно, емоционално и поведенческо ниво. Мозъкът ни може да запомни нещо по-лесно, когато сме го видели и разбрали активно. В Лабораторията за лидерство това се постига чрез творчески задачи. Например студентите трябва да изобразят художествено определен момент от обучението си в рамките на програмата, който им се сторил особено полезен.
„Ръководителите са изключително склонни да се придържат към когнитивното мислене. Мнозина обаче откриват, че след като свикнат веднъж, им става особено приятно да използват своя творчески потенциал. Най-важното е, че участниците изпробват и разработват нови начини за стратегическо решаване на проблеми“, казва Кристоф Миска. В резултат на това, участниците научават повече за себе си и използват силните си страни, а това е процес, при който те съзнателно напускат зоната си на комфорт. Такъв е например случаят с онлайн интервенцията, наречена „Да помогнем на другите да успеят“, при която участниците в MBA програмите са разделени на виртуални групи. След това те трябва да изберат колега в своята група, когото биха искали да мотивират и подкрепят в неговата или нейната ръководна позиция. За тази цел участниците трябва да възприемат перспективата на този човек: Какво е имало най-голям учебен ефект в съответния MBA модул? Коя част от учебното съдържание, усвоено до сега, е била полезна за доближаването до професионалните цели? След това те трябва да насърчат избрания от тях човек, като му изпратят лично съобщение по имейл и му дадат конструктивна обратна връзка за представянето му като мениджър.
В крайна сметка участниците завършват интервенцията, като се чувстват по-силни и са получили ценна представа за собствените си умения и за това кои са те като личности.