13 Декември 2019г.
Всички помним напрегнатото пътешествие на Одисей, разказано от гръцкия поет Омир в неговия известен труд „Одисея“. На път за вкъщи супергероят на гръцката митология трябва да преодолее различни препятствия, включително канибали, морски чудовища, магьосница с опасна отвара, циклоп и т.н. Днес много ръководители се чувстват като Одисей, когато използват традиционни инструменти за управление.
Хелга Патарт-Дрекслер, ръководител Екзекютив образование във WU Executive Academy и Майкъл Кьониг, старши преподавател в катедра „Стратегия и иновации“ на Виенския университет по икономика и бизнес (WU), разгледаха по-подробно защо компаниите трябва да бъдат гъвкави и да прилагат разумно планиране във времена на несигурност, и какви обрати би могла да има Одисеята, ако Одисей бе имал възможността да използва съвременни инструменти, като Стратегическо прогнозиране.
В прочутата си епична поема, състояща се от 24 книги, Омир описва скитанията на гръцкия герой Одисей, който в усилията си да намери пътя обратно към дома, трябва да преодолява редица страшни изпитания в продължение на дълги години. Всички тези опасни приключения отклоняват Одисей от пътя му отново и отново, докато у дома, съпругата му трябва да отблъсне множество ухажори, които се опитват да заемат неговия трон.
Готови за бъдещето: взимайте предвид знаците и реагирайте навреме
Днес много ръководители се чувстват като Одисей: неприятните изненади ги отклоняват от внимателно планирания им курс. Във времена на дигитална трансформация несигурността е техният постоянен спътник. „Одисеята е прекрасен разказ, пълен с уроци за това как да се справим с този вид несигурност“, казва Майкъл Кьониг, старши преподавател в катедра „Стратегия и иновации“ на Виенския университет по икономика и бизнес (WU). Това оставя един въпрос за мениджърите: могат ли стратегическите инструменти да ни помогнат да не се заблуждаваме и постоянно да променяме посоките? „В хода на историята Одисей се учи от грешките си, като например прекалената си самоувереност, когато се изправя срещу с циклопа и го ослепява с нагорещен прът, за да избяга от пещерата заедно с хората си, рискувайки животите им," казва Кьониг. Да се учим от грешки, да сме възприемчиви към сигналите и да реагираме навреме - всичко това са черти, които мениджърите трябва да притежават и в наши дни.
Миналото, настоящето и бъдещето са еднакво важни
Вероятно Одисей не би могъл да избегне изцяло тежкото си пътуване, но да се поучи от собственото си поведение и да подходи с предвидливост, като гледа напред, за да избегне непосредствена опасност, би могло да му помогне да прескочи поне някои отклонения и рискове. Същото се отнася и за компаниите: миналите успехи не гарантират бъдещ триумф; правилно поетият път вчера, може да ви доведе до задънена улица утре. Именно заради това е толкова важно да се отдава еднакво значение на миналото, настоящето и бъдещето. Но кои инструменти могат да се използват за тази цел? Да разчитате на популярния статичен SWOT анализ като част от стратегическото ви управление често е недостатъчно. Този метод се използва за прилагане на стратегически мерки, базирани на силни и слаби страни, възможности и заплахи. „Можете обаче да запишете само това, което виждате“, предупреждава Кьониг. Вместо това, динамичният SWOT анализ е по-ефективен инструмент, който дава възможност да се проверят силните и слабите страни спрямо бъдещите развития, наред с други неща. За целта трябва да погледнете отвъд това, което е от значение в момента. Трябва да обмислите бъдещите предизвикателства и да анализирате колко вероятно е те да се появят и до каква степен биха оказали влияние върху компанията. Това ще ви помогне да подготвите правдоподобни сценарии за бъдещето.
„Всички ръководители трябва да инвестират в Стратегическото прогнозиране, за да бъдат по-добре подготвени за бъдещи промени“, съгласява се Хелга Патарт-Дрекслер, ръководител Екзекютив образование във WU Executive Academy. Тъй като e невъзможно компаниите да се застраховат срещу всички непредвидени обстоятелства, става все по-важно да разпознават и анализират знаците от рано, например да осъзнаят, че границите между отраслите на промишлеността се размиват и че конкуренцията вече може да се появи от напълно различни сектори. Други примери са да се запитате какви биха могли да бъдат последиците от технологичния напредък, или какво би се случило при внезапен спад на цените. В тази връзка г-жа Патарт-Дрекслер цитира изпълнителния директор на голям немски производител на автомобили: „Никога даден сценарий не е се е развил по начина, по който сме очаквали. Но това, че сме го обмислили предварително, ни е направило гъвкави, ефективни и бързи, когато се е стигало до вземането на решение - без значение какво би могло да донесе бъдещето."
Когато успехът ни прави арогантни
Какъв курс би поела Одисеята, ако Одисей разполагаше със съвременни инструменти за стратегическо управление? Възможно ли е стратегическото прогнозиране да му беше помогнало да се прибере по-рано у дома? Това би зависили и от отношението му: връщайки се победоносно от Троянската война, Одисей сякаш смята, че е напълно подготвен за бъдещето. Но в действителност му се налага да се изправи преди напълно различни опасности и препятствия - нещо, което важи и за много компании, станали арогантни поради постигнатия успех. „Това е най-голямата бариера“, казва Майкъл Кьониг. Нефтената индустрия е ярък пример за това как миналия успех на компаниите ги заслепява за бъдещите предизвикателства. Друг проблем е фактът, че мениджърите са склонни да продължат да използват едни и същи инструменти, които са били успешни в спокойно време и в периоди на несигурност: днес те разполагат с повече данни от всякога, но това също може да ги подведе. Според г-н Кьониг проблемът не е в големите данни, а в малките данни - данните, които не знаем. „Ръководителите трябва да приемат, че бъдещето може да изглежда напълно различно от настоящето. Те трябва да могат да измислят алтернативни решения по структуриран начин“, добавя Хелга Патарт-Дрекслер.
Г-н Кьониг вярва, че първият ред в Одисеята казва всичко, наричайки Одисей „многоопитен”: „Музо, запей ми за този герой многоопитен”. Майкъл Кьониг добавя: „Тук става въпрос за разбиране на миналото, настоящето и бъдещето - умение, което всички ръководители трябва да притежават, за да бъдат подготвени за несигурни времена.“
За мениджърите, които се боят да не попаднат в бизнес одисея, Майкъл Кьониг предлага три препоръки, които обобщават нещата перфектно:
- Не се страхувайте от бъдещето.
- Независимо с колко данни разполагаме, не можем да предвидим бъдещето.
- Забавлявайте се докато се подготвяте за бъдещето, но не забравяйте, че всичко ще бъде различно, от това, което очаквате.
Това, че Одисей все пак успява да се завърне у дома при семейството си и своя престол, въпреки неочаквано дългото пътуване и всички грешки, които е направил, трябва да ни действа окуражаващо. По същия начин и компаниите, които са добре подготвени за бъдещия развой на събитията, ще имат своя щастлив край.
Повече информация за Стратегическото прогнозиране можете да откриете тук: https://executiveacademy.at/en/programs/short-programs/strategic-foresight .