14 Октомври 2024г.
Gi Group България посрещна Конфиндустрия България, италианската индустриална асоциация в България, на официална визита. На срещата присъстваха председателят на Конфиндустрия България - Роберто Санторели, Родолфо Розето - регионален мениджър на Gi Group Holding за Югоизточна Европа и мениджъри от ключови бизнес звена на Gi Group България. Двете страни обсъдиха критични теми, свързани с трудовия пазар, нарастващите разходи за работна ръка и възможностите за инвестиции на Италия в България. Сред основните акценти бяха и начините за преодоляване на недостига на квалифицирани кадри и разширяване на възможностите за използване на работна ръка от страни извън Европейския съюз.
Председателят на Конфиндустрия България - г-н Роберто Санторели, сподели че ролята на Конфиндустрия България е да създава мрежа от малки, средни и големи компании, които да споделят опита си и заедно да се борят за растящ и устойчив пазар. От създаването си през 2000 г. до сега асоциацията е обединила над 220 фирми-членове от различни икономически сектори, които осигуряват над 25 000 постоянни работни места. Годишният оборот на компаниите-членове е на стойност 1.75 млрд. евро и съставлява основна част от общия оборот на италианските фирми в България. „Сред проблемите, с които ежедневно се сблъскваме, са опитите за подправяне и фалшифициране на италианските продукти и услиги, които целим да защитим и опазим“ – каза г-н Роберто Санторели.
Родолфо Розето сподели, че с голямото си международно присъствие GI Group допринася за развитието на пазара на труда. „Щастливи и горди сме, че сме част от голямото семейство на Конфиндустрия. За нас нетуъркинга е особено важен, тъй като той дава възможност за откриване на нови и иновативни възможности отвъд традиционните бизнес практики.“
Борба с нарастващите разходи за персонал и недостига на квалифицирани кадри
Димо Попов – национален бизнес мениджър подбор и временна заетост в Gi Group България наблегна на променящата се функция на бизнеса на Gi Group – от агенция, която осигурява заетост локално, към посредник в международни проекти за мобилност и дистанционна работа. Той изрази своята загриженост и относно нарастващите разходи за персонал. Важен акцент беше поставен върху ограничаване на злоупотребите с краткосрочни болнични, като това е и тема на фокус за специалната работна група на Конфиндустрия, създадена за справяне с този проблем. Работната група, ръководена от Димо Попов и председателствана от Роберто Санторели, има за цел да разработи предложения за справяне с предизвикателствата пред пазара на труда в България, като същевременно защитава правата на работниците и гарантира, че бизнесите могат да функционират ефективно в настоящите икономически условия. Според Димо Попов злоупотребите с краткосрочни болнични не само увеличават финансовата тежест за бизнеса, но също така водят до нарушаване на работния процес и намаляване на продуктивността. Работната група ще внесе предложение в Министерството на труда, което има за цел да намери баланс между необходимостта от защита на здравето на служителите и намаляване на прекомерните разходи за болнични. „Много членове на Конфиндустрия България коментират непоносимите увеличения на разходите за персонал, което налага вземането на спешни мерки за регулиране на злоупотребите с краткосрочни болнични без да се нарушават правата на служителите“, заяви Попов.
Според Димо Попов увеличението на минималната месечна заплата в България от 933 лв. на 1077 лв. (15.4%) и нарастването на максималния осигурителен праг с 6.67%, достигайки 4000 лв., ще окаже значително влияние върху конкурентоспособността на компаниите. „България бързо става финансово непосилна за чуждестранните инвестиции, като същевременно се превръща в неблагоприятна среда дори за утвърдените европейски и италиански компании, които вече са се установили тук“, заяви Димо Попов. Той подчерта, че много компании са изправени пред невъзможността да продължат дейността си в настоящата икономическа обстановка, освен ако не се вземат мерки за оптимизиране на разходите. Димо Попов също така разгледа острия недостиг на работна ръка в България, който се оценява на около 300 000-500 000 човека и сподели, че сред членовете на Конфиндустрия има нарастваща тревога относно липсата на квалифицирани кадри и възможностите за набиране на служители извън Европейския съюз. В процеса на наемане на такива служители, компаниите се сблъскват с бюрократични препятствия, като процедурата може да отнеме между три и шест месеца, а понякога и повече. „Изглежда неизбежно, че трябва да се обърнем към „внос“ на работна ръка от страни извън Европейския съюз, за да запълним празнините в пазара“, добави той.
Стабилност и иновации в IT сектора и какво е важно за организациите, в търсенето на професионалисти за мениджмънт роли
В събитието се включиха и Ивелина Петкова, бизнес мениджър за Wyser и Grafton в България и Иван Алексиев – дивиозинен мениджър на IT практика в Grafton. Wyser България се утвърди като ключов играч в подборa на професионалсити на средно и висше управленско нивo. Компанията подпомага бизнеса да намира успешни лидери в сектори като енергетика и горива, производство, търговия, фармация, бързооборотни стоки. Основната мисия на компанията е да подкрепят партньорите си в изграждането на екипи от лидери на бъдещето, които могат да помогнат за дългосрочното им развитие. „Нашата цел е не само да намерим правилните решения за дадените позиции, но и да осигурим стратегическа добавена стойност, достигайки до ръководители, които дават приоритет на устойчивото развитие в бизнеса“- сподели Ивелина Петкова.
По време на срещата Grafton България, компания, която е специалист в наемането на IT кадри, сподели своите впечатляващи резултати, въпреки съществуващите предизвикателства на пазара. Иван Алексиев допълни, че компанията успява да запази 80% от своите клиенти и е постигнала 98% увеличение на приходите спрямо предходната година. Един от основните им фокуси е разширяването на клиентската база, като освен в технологичния сектор, компанията е навлязла в области като финанси, здравеопазване и производство. Той също така подчерта постиженията им в изграждането на стратегически партньорства с международни компании, които търсят да аутсорсват таланти от Източна Европа. За периода от януари до септември 2024 г. компанията успешно е изпълнила 66 проекта за наемане на IT професионалисти с нишова IT специализация в изкуствен интелект, киберсигурност и дигитализация. „Създадохме силен пул от предварително селектирани IT професионалисти, готови за бърза реализация, когато пазарът започне да се възстановява“, заяви Иван Алексиев. Grafton България активно работи по внедряването на инструменти, базирани на изкуствен интелект, които да подобрят ефективността на процеса по наемане. Тези нововъведения целят да увеличат продуктивността на техните консултанти и да ускорят намирането на подходящи кандидати за свободни позиции.
Лидерство в обучението и развитието на персонала
В срещата се включиха Димитринка Коева, бизнес мениджър на Tack TMI България и Славена Папазова,заместник бизнес мениджър в Tack TMI България, част от Gi Group Holding. Те разказаха за своя принос към развитието на работната сила на пазара на труда в България, като за последните 13 години са обучили над 64 000 души на меки умения в области като лидерство и управление на хора, продажби, работа с клиенти, личностно развитие. Освен посредством обучения, Tack TMI България, пряко или чрез сертифицирани от нея експерти, подпомага качествения подбор и развитието на служителите и чрез психометрични инструменти, като работи с повече от 110 компании и е сертифицирала 278 експерти. „Нашите решения в областта на обучение и развитие помагат на организациите да повишат приходите си чрез повишаване ефективността на своите търговски екипи; да засилят ангажираността и продуктивността на служителите, подкрепяйки кариерното и личностното им развитие, и да ги задържат, разгръщайки лидерския им потенциал“, заяви Димитринка Коева.
Един от ключовите проекти на Tack TMI България е провеждането на най-мащабното за компанията Проучване на възнаграждения и придобивките в България‘2024, което включва данни за над 120 000 служители от 377 компании, обхващащи над 8 различни индустрии. Това изследване се провежда вече 24 години и предоставя на организациите детайлна информация за заплатите и допълнителните придобивки за над 1000 позиции, като по този начин им помага да планират по-ефективни стратегии за привличане, мотивиране и задържане на персонала.