09 Ноември 2023г.
София, 9 ноември 2023 г. Над 206 хил. тона вредни емисии в природата са спестени чрез пренасочване на повече от 565 хил. тона стоки от шосеен към интермодален транспорт. Това отчита водещата транспортно-логистична компания Гопет Транс, която отбелязва 10 години от въвеждането на комбинирани транспортни решения у нас. След първата „зелена“ доставка през 2013 г. международната фирма днес има развита мрежа от трасета, като си сътрудничи успешно с железопътни оператори и свързва България, Румъния и Северна Гърция със интермодалната карта на Централна Европа, Полша, Испания и Англия.
„Гопет Транс е първата компания, която успешно организира и разви комбинирани доставки от България, Румъния и Северна Гърция в посока Централна Европа и Англия. Това привлече вниманието на бизнеса и ни мотивира да разширим мрежата от направления за доставка на товари поетапно. Това споделя Поля Бочева, мениджър „Интермодален транспорт“ в компанията. Гопет Транс реализира проект за собствен блок-влак между България и Румъния, с който стана доверен партньор за бизнеса. Въпреки трудностите в инфраструктурата като липсата на директни жп връзки от България, ограничен капацитет на терминалите за обработка и още други, за 10 години Гопет Транс изгради опитен и мотивиран екип, специализиран да създава персонализирани решения за клиентите.
„Ние реализирахме нови направления, които допълниха портфолиото ни с още една качествена услуга. За този период увеличихме плавно броя на собствените и наети интермодални ремаркета и контейнери тип 45HC, което ни позволи да прехвърлим значително количество товари от шосе на влак. Това дава предимства, перспективи и качество на все повече клиенти, които ни се доверяват и се възползват от интермодалния транспорт. Комбинираният транспорт е по-безопасен, особено за дълги разстояния, осигурява регулярен капацитет и се отделят по-малко вредни емисии, допълва още Поля Бочева.
Новите предизвикателства изискват нестандартни решения
През следващите две години интермодалният транспорт ще бъде изправен пред нови предизвикателства поради колосални инфраструктурни ремонти на железопътната инфраструктура в Европа, прогнозират от бранша. Вече са започнали плановите ремонти в Германия, Унгария и Румъния, което ще повлияе на сервиза на жп операторите между Румъния и Западна Европа и ще намали броя на влаковете и техният капацитет.
„Тези фактори ни принуждават да възстановим част от товарите обратно към камионите по шосе. Стъпката е неизбежна, тъй като за нас е важно да предоставим на клиентите ни сигурност в планиране на доставките. Вярваме обаче, че това е правилната посока. Веднага, след приключване на този период, ние ще предложим още по-добър и качествен „зелен транспорт“, категорична е Поля Бочева
Ежедневните предизвикателства в инфраструктурата и въвеждането на Mobility Package непрекъснато поставя допълнително нови изпитания пред транспортните компании, тъй като създава редица ограничения. Освен това все още се очаква и ревизираната Директива за комбиниран транспорт, която да уреди и насърчи възприемането на „зелени“ транспортни решения от бизнеса. В момента се работи по въвеждането на новата модернизирана уредба, за да включи съвременните цели на ЕС за намаляване на въглеродния отпечатък, заложени в Европейския закон за климата, споделят още от ГОПЕТ ТРАНС.
Реализирани инвестиционни проекти и решения
Днес ГОПЕТ ТРАНС успешно разширява мрежата си от направления, стреми се да увеличи честотата на доставките и осигурява повече услуги за бизнеса и намаляване на въглеродния отпечатък. Само през 2023 компанията е направила инвестиция от 2 млн. евро за нови транспортни единици в България и Румъния, които ще пристигнат до края на годината. Освен това предлага щадящи природата решения, като е създала работен екип, който да следи данните за замърсяването, за да е максимално подготвена за нуждите на GREEN DEAL.
Бъдещи планове и тенденции
В дългосрочните си стратегически планове компанията се фокусира върху продължаване на инвестициите в разработването на интермодални решения, тъй като те позволяват по-голяма гъвкавост по отношение на използването на автомобилен и железопътен транспорт. Транспортът е кръвоносната система на икономиката и динамиката му пряко се влияе от всички фактори. В условията на два активни гео политически конфликта е трудно да се правят много оптимистични прогнози.
„Въпреки това ние ставаме по-иновативни и това ни дава възможност за създаване на нови и безопасни маршрути на товаропотока. Ще продължим да разширяваме интермодалната услуга, защото сме убедени, че това е вярната посока. Надяваме се с общи усилия, подкрепа и дълготрайни решения в тази сфера заедно да развиваме интермодалния транспорт у нас, споделя още Поля Бочева.