16 Ноември 2021г.
Любителите на пазаруването очакват с нетърпение ноември – времето на намаленията и промоциите. За да изпълнят по някакъв начин плана за продажби до края на годината, търговските компании започнаха да провеждат промоции за Черен петък още от началото на ноември.
В ерата на коронавирус продавачите отново очакват много онлайн продажби и това не е само вирусът. Маркетолозите са се научили да предвиждат очакванията на своите клиенти и интелигентните PPC реклами се поръчват по време на продажбите, за да филтрират изгледи и да уловят горещото търсене. В резултат на това потенциалните купувачи получават рекламни връзки, които са сходни по тематика с разглежданите от тях продукти и това може да продължи през целия месец.
През 2021 г. Черният петък официално ще започне в петък, 19 ноември и ще продължи до понеделник, 30-и и ще се повтори само през следващата година. В свят преди коронавируса това би било така, но в настоящата реалност големите търговци на дребно и малките магазини казват, че потребителското търсене не се е възстановило от лятото. Следователно за електронната търговия Черният петък се превръща в Черен ноември.
Основното нововъведение тази година е, че продавачите подготвят не само отделите за онлайн продажби, но и редовните си магазини за Черния петък. Те добре осъзнават, че в една кризисна година доходите на много руснаци няма да им позволят да купят всичко. И въпреки това много от търговците на стоки се опитват с всички сили да запазят търговските площи, с които разполагат, очевидно разчитайки на факта, че коронавирусът няма да продължи вечно – и хората ще се върнат към пазаруването в магазините, защото мнозина получават двойно удоволствие, ако те избират да пазаруват там.
Друга промяна е, че големите търговски центрове вече провеждат “петъчни фестивали”, а реалните отстъпки при тези разпродажби са дори по-големи, отколкото при онлайн търговията. Тези промоции се провеждат, за да се мотивират потенциалните купувачи да идват в търговски центрове. Осъзнавайки, че с финансите на много хора има какво да се желае, продавачите привлякоха и банки към акциите си, които са готови да окажат финансова помощ на почти всички, които искат да станат активни участници в продажбите. Разбира се, че не е безплатно. Почти половината от първите 30 кредитни институции традиционно планират своите промоции и специални оферти за Черния петък. Банкерите, под прикритието на програми за лоялност, вече предлагат на своите клиенти кредитни карти и дебитни карти с кешбек. И много банки договарят предварително с търговски обекти и поставят мобилните си офиси в най-големите търговски центрове по време на разпродажби, тоест всичко се прави, за да продаде възможно най-много банкови карти заедно със стоките.
Номерът е, че наистина добрите продукти се изчерпват още в първите часове от разпродажбите, а останалите продукти, представени в участващите магазини, макар и маркирани с ярък етикет „отстъпка“, всъщност се продават на редовни и понякога дори надценени цени. По време на Черния петък е доста лесно да получите фалшива отстъпка, тъй като някои продавачи вдигат цените предварително, така че по-късно в дните на разпродажби те да бъдат „намалени“.
Професионалните шопахолици, като правило, знаят това и затова започват да запомнят цените в началото на октомври, за да не плащат повече през периода на продажбите. Друг начин да проверите цената е да отворите страниците на няколко продуктови агрегатори на вашия смартфон непосредствено преди покупка и да сравните офертите за подобен продукт. Ясно е, че ако избраният за покупка продукт вече не е представен от никого, тогава той или е уникален (и тогава възниква въпросът защо отстъпката) или по някаква причина никой друг не продава този продукт (извън модата, прави не поддържат съвременни технологии и др.).
Продажби и маркетинг Факт е, че почти всички магазини използват определени трикове. Но ако някои от тях го правят открито – например предлагат отстъпка само при покупка на няколко продукта – тогава има сайтове, които използват „маркетингови техники“, за да продадат първоначално ненужен продукт на лековерен купувач.
Обикновено се прави истинско намаление, например за големи артикули (битова техника, мебели, връхни дрехи), но за дребни артикули отстъпката е формална, но с по-значителни проценти (15–20%). Ако не сте твърде мързеливи и преизчислите процента се оказва, че реалните спестявания с отстъпка, ако купите например настолна лампа или осветление за таван, например или безжичен високоговорител, въпреки че изглежда като “-15%” като резултат, ще се равнява на 4-5%, и дори тогава, ако е дисплей продукт.
За да не попаднете в капана на красиво изчертаните проценти, по-добре е да планирате покупките предварително, дори преди да нахлуете отстъпките, тогава ще знаете реалната цена на продукта и ще разберете кога отстъпката наистина е налице и е значителна, а когато процентите на етикета с цената са трикове на продавача.
Всъщност „разпродажба с отстъпка“ е добра възможност да направите много от предстоящите си покупки. Но те трябва да се правят разумно и да запомнят няколко прости правила. Първо, по-реалистично е да намерите истинска отстъпка в магазини с голяма верига, но дори и там тази отстъпка едва ли ще бъде повече от 10-15%. Ако видите отстъпка от 50% или повече, не забравяйте да я проверите! Особено ако такава отстъпка е предоставена от някакъв непознат онлайн магазин. Второ, внимателно прочетете всички условия на промоцията и не бъдете мързеливи да преизчислите лихвата, тогава определено ще разберете крайната цена на закупения продукт. Трето, ако не сте планирали да закупите продукт предварително, тогава не трябва да го приемате само заради отстъпка. Колкото и ниска да ви се струва цената, това не е причина да закупите ненужно нещо.