22 Октомври 2023г.
С 29% нарасна броят на клиентите на dm България за периода 01.10.2022 г.-30.09.2023 г. Най-голямата верига за търговия с дрогерийни стоки у нас отчита този ръст за всички точки на продажба в този период – 109 физически магазина и онлайн магазина, който беше открит преди една година. Основният принос за увеличаването на броя на клиентите, се дължи на съществуващите магазини, при които средно дневният брой на клиентите на магазин е нараснал с 18%. Ръстът до 29% се допълва от новите 12 филиала и онлайн магазина.
Причините за това, клиентите в България да избират магазините на dm за покупка на дрогерийни стоки, според проучване на австрийската маркетинг агенция Spectra, проведено онлайн в края на 2022 г. сред 1505 потребители, са богатият асортимент от над 16 000 продукта, доброто съотношение цена-качество и компетентната консултация. Към тези три фактора експертите на компанията добавят и ценовата стабилност, която dm осигурява чрез стратегията за трайно изгодни цени. Ценовата стратегия „Трайно изгодно“ гарантира, че цената на даден продукт няма да се променя поне четири месеца след датата, посочена на етикета на всеки продукт. Това са сигурност и стабилност, които клиентите високо оценяват.
По-големият брой клиенти през последната година доведе и до впечатляващ ръст на оборота на dm България от 44,6% за последната финансова година – 01.10.2022 г. – 30.09.2023 г. Друг двигател на ръста на оборота е онлайн магазинът на компанията, който стартира през септември 2022. Клиентите бързо оцениха предимствата на този модел на пазаруване, което се доказва от факта, че средният размер на онлайн сметката е над 3 пъти по-висок в сравнение с този във физическите магазини на веригата. Освен това, през интернет хората купуват четири пъти повече продукти спрямо посещението във физическите филиали.
Според експертите на dm България има четири основни причини за все по-голямата популярност на онлайн магазина на компанията. Първата е удобството да се пазарува по всяко време и без ограничения за локацията. Втората причина са специалните предложения, от които клиентите могат да се възползват, ако пазаруват онлайн. Третата причина е, че и в онлайн магазина на dm се прилага ценовата стратегия „Трайно изгодно“.
Според Цонка Иванова-Терзиева, управител на dm България с ресор „Маркетинг и снабдяване“, четвъртата причина е непрекъснатото разширяване на асортимента. Към момента онлайн могат да бъдат закупени над 11 000 стоки. Това е ръст от близо 30% в сравнение със септември 2022 година.
По-големият брой клиенти и развитието на мрежата за продажби доведоха до оборот от 310,6 млн. лева за финансовата 2022/2023 година. Това е ръст от 44,6% в сравнение с предходния отчетен период. Според председателя на Борда на управителите на dm България Андрей Петров, с рекордния оборот през последната година, компанията е безспорен лидер по този показател в сектора на търговията с дрогерийни стоки у нас. Според него в основата на ръста са ефективният бизнес модел на dm, ценовата стратегия „Трайно изгодно“ и развитието на онлайн магазина.
dm България е част от водещата група за търговия с дрогерийни стоки в Германия и Централна и Източна Европа (ЦИЕ) – dm drogerie markt. Подгрупата Австрия и ЦИЕ, без Германия и Полша, която обхваща общо 12 държави от региона, включително и България, отчита ръст на оборота за финансовата 2022/2023 година от 23,1% до 4,5 млрд. евро. Този оборот е реализиран в 1 910 магазина от близо 28 200 служители.
Според данните на централата на подгрупата, във всички магазини на dm в Централна и Източна Европа се отчита ръст на броя на клиентите на ден на локация. Средно за групата той е бил 12,8%, в сравнение с предходната финансова година.
Средният касов бон в онлайн магазина е три пъти по-висок в сравнение с покупката на място
Ръстът на оборота на dm България беше подкрепен и от развитието на онлайн магазина. Удобството на този начин на пазаруване се доказва и от факта, че хората поръчват през интернет четири пъти повече стоки на три пъти по-голяма стойност на покупка, отколкото във физическите магазини. Наблюденията на dm показват, че хората от градовете, в които има магазини на компанията, предпочитат хибридния модел на пазаруване. Те разглеждат и избират стоки онлайн и ги вземат на място с експресно получаване в избран от тях магазин, като времето за обработка на поръчката е само 90 минути. През последната година почти 30% от клиентите са избрали този метод на пазаруване.
В тази връзка Цонка Иванова-Терзиева казва: „Ние сме изключително радостни, че с онлайн магазина ни дадохме възможност на хората от цяла България да пазаруват любимите си дрогерийни стоки бързо и удобно. Така на практика превърнахме dm във верига, представена във всяко кътче на страната, което се доказва от географията на поръчките.“