28 Юни 2021г.
На присъствено заседание на НСТС, провело се на 28.06.2021г., Палатата беше представлявана от Председателят на БТПП Цветан Симеонов и Михаела Михайлова, главен експерт - юрист от юридическа дирекция.
Социалните партньори разгледаха Проект на Постановление за изменение и допълнение на Постановление № 151 на Министерския съвет от 2020 г. за определяне на условията и реда за изплащане на средства за запазване на заетостта на работници и служители след периода на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и извънредната епидемична обстановка, обявена с Решение № 325 и удължена с Решение № 378 на Министерския съвет от 2020 г.
Постановлението беше прието единодушно от всички работодателски организации и синдикалната организация на КНСБ.
Другият синдикат КТ „Подкрепа“ не подкрепи новия вариант на проекта на мярката 60/40.
В рамките на дискусията Председателят на БТПП Цветан Симеонов изрази подкрепа от страна на Палатата по проекта на Постановление на Министерски съвет и продължаващите усилия на служебното правителство, съвместно с тристранните партньори за засегнатите от пандемията КОВИД -19 дружества и сдружения, които са поставени в ситуация на борба за запазването на своите компании и работа на работниците и служителите, назначени в тях.
За пореден път БТПП поиска да се създаде механизъм за обжалване на решенията на комисиите разглеждащи документите на фирмите и организациите по Постановлението, тъй като е редно в една законова държава при важни решения за разходване на публични средства да е предвидена възможност за контрол и защита на юридическите и физическите лица.
В точка разни финансовият министър информира участниците за готвената актуализация на бюджета и обяви намеренията на правителството за създаване на механизъм за преизчисляване на пенсиите.
С направените предложения и бележки в становището на БТПП може да се запознаете тук.
С Т А Н О В И Щ Е
от
БЪЛГАРСКА ТЪРГОВСКО-ПРОМИШЛЕНА ПАЛАТА
Относно: Проект на Постановление за изменение и допълнение на Постановление № 151 на Министерския съвет от 2020 г. за определяне на условията и реда за изплащане на средства за запазване на заетостта на работници и служители след периода на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и извънредната епидемична обстановка, обявена с Решение № 325 и удължена с Решение № 378 на Министерския съвет от 2020 г. (Обн. ДВ. бр.60 от 7 Юли 2020г., изм. и доп. ДВ. бр.89 от 16 Октомври 2020г., доп. ДВ. бр.110 от 29 Декември 2020г., изм. ДВ. бр.2 от 8 Януари 2021г., изм. и доп. ДВ. бр.24 от 23 Март 2021г.)
УВАЖАЕМИ Г-Н ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,
Българска търговско-промишлена палата (БТПП) изразява следното становище по проект на Постановление за изменение и допълнение на Постановление № 151 на Министерския съвет от 2020 г. за определяне на условията и реда за изплащане на средства за запазване на заетостта на работници и служители след периода на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и извънредната епидемична обстановка, обявена с Решение № 325 и удължена с Решение № 378 на Министерския съвет от 2020 г.:
БТПП подкрепя продължаващите усилия и инициативата на служебното правителство за подкрепа на засегнатите от пандемията КОВИД -19 дружества и сдружения, които са поставени в ситуация на борба за запазването на своите компании и работа на работниците и служителите, назначени в тях. Забавянето на икономическото възстановяване от кризата и намаляването на БВП през първото тримесечие на 2021г. с 1,8% показват, че въпреки положителните прогнози за нарастване на БВП с 2.7% за цялата 2021 година, бизнесът все още се нуждае от солидна подкрепа за справяне с неблагоприятните последици и нанесените щети върху икономиката.
В връзка с гореизложеното Палатата подкрепя предложените изменения, свързани с продължаването на срока до 31 юли 2021г. за групите от фирми, които могат да се възползват от мярката за запазване на заетостта.
БТПП подкрепя още измененията на:
· § 3, с който се налагат новите критерии и за общинските предприятия;
· § 4, с който се правят изменения във връзка с подаването на документи от предприятията, изразяващи се във фиксиране на срокове в нормативен акт, задължение за определяне на броя на работните дни и др.;
· § 6, с който се отменя чл. 8 от Постановлението и наложеното задължение за работодателите да предоставят ежемесечно отчетни документи в Бюрото по труда;
· § 8, с който се предвижда ред за изплащане на средствата по заявления, подадени преди 15 юни 2021г. за периода 01.04.2021г. – 31.05.2021г.
Въпреки гореизложеното БТПП отбелязва, че многократно в нейни становища по предходни варианти на Постановленията за изплащане на средства за запазване на заетостта на работници и служители е излагала подробни аргументи относно липсата на механизъм за обжалване на решенията за получаване на компенсации.
В сегашното Постановление е предвидена единствено процедура за събиране на невъзстановени средства от страна на фирмите по реда на чл. 110 от Кодекса за социалното осигуряване.
В рамките на една правова държава е необходимо да бъдат разписани механизми, както за събираемост на неправомерно взети публични средства, така и за възможност за обжалване на неправомерно издадени актове на държавни органи или комисии.
В момента правната рамка на ПМС 151/2020 продължава да поражда следните въпроси:
Преди всичко не е редно в законова държава важни решения за разходване на публични средства да се приемат от комисии, които са създадени със заповед на административен орган, който не е от високо йерархично ниво като МС. Обръщаме внимание и че не бяха предвидени никакви нормирани критерии за членовете на комисията, най-малко за тяхното образование и квалификация, както и за тяхната персонална отговорност и взетите от тях решения.
БТПП продължава да настоява да се направи промяна в нормативния акт, като се разпишат правила за назначаването на членовете на тези комисии, както и за тяхната административно- наказателна отговорност.
Съгласно сега действащата нормативна уредба разписана в ПМС 151/2020 решенията на тези комисии задължават НОИ, което продължава да е в противоречие на Закона за административните актове и не е редно съгласно структурата на администрацията в държавата.
От правна гледна точка все още не е ясно доколко тези решения, взети от комисиите по Постановлението, ще бъдат обжалваеми по реда на АПК, тъй като не е ясно как ще бъде изтълкуван статутът на тези комисии - дали са административен орган, или не.
Поради гореизложеното отново предлагаме в Проекта да се запише, че комисиите са помощен орган и че административният акт (решението за получаването на компенсации) е на директора на Бюрото по труда. В този случай решението на директора е безспорно индивидуален административен акт, обжалваем по административен ред (арг. чл. 23, ал. 3, т. 1 от Устройствения правилник на Агенцията по заетостта), респ. - пред съд.