27 Декември 2023г.
През 2023 г. авиокомпаниите от групата Air France-KLM ще са включили около 80 000 метрични тона SAF – почти двойно повече от количеството през 2022 г. Това прави Групата най-големият потребител на SAF в света за втора поредна година [1].
· През годината Групата продължи да осигурява бъдещи доставки на SAF, за да постигне целта си от минимум 10% използване на SAF до 2030 г. чрез подписване на двустранни споразумения с производители на SAF по целия свят и чрез директни инвестиции в производствените мощности на устойчиво гориво.
· Тези дългосрочни стратегически инвестиции потвърждават ангажимента на Групата да подкрепя изграждането на мрежа от производствени мощности за устойчиво гориво /SAF/ в Европа и по света.
Напълно ангажирана с намаляването на въздействието си върху околната среда, Air France-KLM има за цел да прокара път към внедряването на устойчиво авиационно гориво и да подкрепи развитието на производствените мощности за SAF по целия свят. Групата си е поставила амбициозни цели, които надхвърлят регулаторните изисквания, а именно намаляване на емисиите на CO2 на пътник/км. с 30% до 2030 г. в сравнение с 2019 г. и използване на минимум 10% от SAF до същата дата. Групата планира да постигне тези цели чрез три основни лоста: обновяване на флота, използване на устойчиво авиационно гориво и оперативни мерки.
През 2022 г. Air France-KLM беше най-големият потребител на SAF в света - 17% от общото световно производство. За сравнение, Групата отговаря само за 3% от световното потребление на конвенционален керосин.
През октомври 2022 г. Air France-KLM обяви, че е осигурила една трета от нуждите си до 2030 г., благодарение на споразумения за доставка с Neste и DG Fuels, гарантиращи общо 1,6 милиона тона SAF.
През 2023 г. Групата поддържа тази възходяща тенденция чрез:
- увеличаване на обема на използване на SAF, което превръща Air France-KLM в най-големия потребител на SAF в света,
- осигуряване на бъдещи доставки на SAF чрез двустранни споразумения,
- подписване на стратегически партньорства и инвестиране в производствени мощности за SAF,
- повишаване на осведомеността относно потенциала и предизвикателствата, свързани със SAF,
- съпричастност на клиенти чрез включването им в специални програми за SAF.
1. Увеличаване обема на използваното устойчиво авиационно гориво
През 2023 г. авиокомпаниите на Air France-KLM Group включиха около 80 000 метрични тона SAF, почти удвоявайки нивата от 2022 г. Това представлява 1% от общото използвано количество (в сравнение с 0,6% през 2022 г.). С този резултат и въз основа на последните данни, Air France-KLM очаква отново да бъде най-големият потребител на SAF в света, което представлява около 16% от световното производство на този вид гориво.
2. Осигуряване на бъдещи доставки на SAF чрез двустранни споразумения
През 2023 г. Air France-KLM подписа няколко меморандума за сътрудничество (MoUs) с производители на SAF по целия свят, за да осигури бъдещите количества SAF, необходими за постигане на поставените цели до 2030 г. Чрез партньорство с доставчици, работещи по различни SAF технологии (HEFA, усъвършенствани авиационни биогорива и електрогорива) и базирани в различни географски региони, Air France-KLM има за цел да изгради световна мрежа за производство на SAF, гарантираща ѝ покриване на собствените ѝ нужди и тези на индустрия в дългосрочен план. Инициативите на Групата за снабдяване са в съответствие с целта за поддържане на гъвкавост в обемите, за да отговарят на действителните нива на търсене.
Меморандумите за разбирателство бяха подписани с Engie (проект KerEauzen, Франция), EDF (проект Take Kair, Франция), Elyse Energy (проект BioTfuel, Франция), TotalEnergies (Франция), OMV (Австрия), Raven (САЩ) и Groupe International SAF + (Канада), както и с други производители на SAF и доставчици на енергия, базирани в Европа, Северна и Южна Америка.
Тези меморандуми за сътрудничество засягат производствени проекти и съоръжения на различни етапи на зрялост. Те стимулират SAF индустрията, като предоставят на производителите сигурност за тяхното бъдещо производство и като им помагат да осигурят финансиране. Групата се фокусира в развитието на производствения капацитет на SAF на своите вътрешни пазари, за да се справи с едно от основните предизвикателства, свързани с SAF - наличността.
3. Подписване на стратегически партньорства и инвестиране в производствените мощности на SAF
От първия си полет, с устойчиво гориво през 2011 г., Air France-KLM затвърди партньорствата си с доставчици на енергия и дори направи директни финансови инвестиции. KLM по-специално си партнира с производителя на SAF SkyNRG през 2019 г. при изграждане на първия производствен завод в Делфзийл (Холандия) чрез инвестиция от 6 милиона евро.
През ноември 2023 г. Air France-KLM засили сътрудничеството си с DG Fuels чрез инвестиция от $4,7 милиона в производителя на устойчиво авиационно гориво. В допълнение към тази инвестиция, Air France-KLM се ангажира да закупува до 75 000 тона устойчиво авиационно гориво (SAF) годишно от DG Fuels. Планът е доставките да започнат още през 2029 г.
4. Повишаване на осведомеността за потенциала и предизвикателствата, свързани със SAF
През април 2023 г. KLM успешно проведе тестове, които потвърждават, че самолетни двигатели могат да работят безопасно при използване на 100% SAF. Тестовете бяха проведени в партньорство с производителя на двигатели CFM International и производителя на гориво Neste.
През юни 2023 г. Air France-KLM проведе първия SAF Masterclass, събирайки експерти и професионалисти от SAF индустрията на събитие за медиите и инвеститорите. Там беше подчертана необходимостта от повишаване на осведомеността на широката общественост относно предизвикателствата, свързани със SAF, както и възможностите на индустрията за създаването на работни места и за постигането на енергийна независимост.
Загрижеността за въздействието на авиацията върху околната среда предполага съпричастност. Въвеждането и използването на устойчиво гориво ще изисква съвместни усилия от всички заинтересовани страни в цялата верига на стойността на авиацията – включително държавните органи.
5. Съпричастност на клиенти чрез включването им в специални програми за SAF
Air France-KLM има за цел да предостави на всички свои клиенти възможности за принос към декарбонизацията на авиацията. Групата разработи няколко програми и инициативи, който са включени във всеки билет, продаден от януари 2022г. насам.
- Индивидуалните клиенти могат да изберат „екологична опция“, когато резервират билети, което им позволява да закупят обеми SAF въз основа на разхода на гориво за тяхното пътуване.
- Корпоративните клиенти могат да участват в програмата Corporate SAF. Въз основа на емисиите на CO2, генерирани от пътуванията на техния персонал, компаниите могат да определят годишна вноска, която след това се инвестира в закупуването и използването на устойчиво гориво. През 2023 г. в световен мащаб бяха подписани 116 такива договори, което доведе до закупуването на 11 000 тона SAF. 188 малки и средни предприятия, членове на програмата BlueBiz на Air France-KLM, също се присъединиха към инициативата. Air France KLM Martinair Cargo, карго подразделението на групата, изпълнява подобна програма, към която се присъединиха 29 спедитори и клиенти през 2023 г.
- От 2022 г. всички членове на Flying Blue, програмата за лоялност на Air France-KLM, имат опцията да закупят SAF, като използват своите натрупани мили. Тези вноски помагат на клиентите да придобият статус Елит в програмата Flying Blue. Flying Blue беше първата програма за лоялност в туристическата индустрия, която въведе възможност за придобиване на статус по такъв начин.
Допълнителни данни:
- През 2023 г. световното производство на SAF достигна над 0,5 Mt, което е двойно повече от 0,25 Mt, произведени през 2022 г.
- SAF представлява 3% от всички произведени възобновяеми горива, като 97% от производството на възобновяеми горива се потребява от други сектори.
- През 2024 г. производството на SAF се очаква да достигне 1,5 милиона тона.
Източник: оценки на IATA, 2023 г.
Относно политиката на Air France-KLM за снабдяване със SAF:
- Устойчивото авиационно гориво понастоящем се произвежда от използвано олио за готвене, отпадъци или остатъци от земеделие и горско стопанство. В бъдеще ще бъде достъпно и устойчиво синтетично авиационно гориво, произведено от водород и въглерод, уловени от атмосферата.
- Air France-KLM се придържа към стриктна политика за снабдяване, като се ангажира да закупува SAF от второ поколение, които не се конкурират с доставката на храни или фуражи, имат RSB или ISCC+ сертификат за тяхната устойчивост и не се произвеждат от палмово масло. В сравнение с конвенционалното гориво, SAF на Air France-KLM постига намаление на емисиите на CO₂ до 75% през целия жизнен цикъл на горивото.
[1] Въз основа на данни на IATA към 13 декември 2023 г.